Boekbesprekingen.

Dick Francis – Spervuur

Ik vind het een geweldig boek!

Een Britse ex-militair raakt betrokken bij een zwendel in de paardensport.

Voor Thomas Forsyth betekent het leger zijn lust en zijn leven. Jarenlang wordt hij uitgezonden naar de gevaarlijkste broeihaarden op aarde, totdat een bermbom in Afghanistan hem zijn voet en tegelijk zijn carrière kost. Gedesillusioneerd reist hij terug naar Engeland, waar hij als ongehuwde oersoldaat nergens anders terecht kan dan in zijn ouderlijk huis, bij zijn moeder.

Thomas’ moeder traint racepaarden met dezelfde passie als waarmee haar zoon in het leger diende. De kordate vrouw en haar wat schlemielige derde echtgenoot schijnen echter flinke financiële problemen te hebben. Thomas is als militair zo gewend om doel- en oplossingsgericht te handelen, dat hij zich volop in een zwendelavontuur stort waarvan zijn moeder het slachtoffer dreigt te worden.

Chique Britse traditie

Auteur Dick Francis is helaas overleden. Hij heef vele thrillers op zijn naam staan die zich in het milieu rondom de paardensport afspelen. Voor nivelleringsfundamentalisten een kwelling, voor liefhebbers van de Britse detective een verrukking, want dat decor is er altijd een van chique Britse traditie: fraaie mansions met paardenstallen, diners, de cognac na het eten en ons soort mensen met hoffelijke manieren. En geld. En waar geld zit, zitten schurken.

Good ol’fashioned speurwerk

Voor Spervuur heeft Francis, die in het staartstuk van zijn schrijverscarrière met zijn zoon Felix als co-auteur samenwerkte, rijkelijk geput uit de moderne malaise in de financiële wereld. In Spervuur zien we schimmige hedgefunds opduiken, nog schimmiger investeringen en malafide geldhandelaars via belastingvrije paradijzen. Maar dit is geen rechttoe rechtaan financiële thriller, daarvoor was Francis een te groot liefhebber van zijn stokpaarden.

Echte Francis

Deze zwanenzang is weer een echte Francis. Met een suspensevolle plot en good ol’fashioned graaf- en speurwerk van Thomas, een verrassend origineel personage dat in dermate precaire situaties belandt dat hij het zonder zijn militaire training nooit had gered. We zullen Dick Francis’ in-Britse grandeur zeer missen, maar wellicht kunnen we een waardige opvolger in Felix Francis tegemoet zien.

Moordbaan door Dick Francis

'Julian Trent, de rechtbank heeft u schuldig bevonden aan openlijke geweldpleging en poging tot moord. U heeft geen tot weinig berouw getoond van uw daden en ik beschouw u daarom als een gevaar voor onze samenleving.'

Als advocaat Geoffrey Mason deze uitspraak uit de mond van de rechter hoort kan hij niet vermoeden dat Trent alweer heel gauw zijn pad zal kruisen. En dat dat weerzien niet bepaald hartelijk zal zijn. Is Mason niet in de rechtszaal, dan is hij op de renbaan te vinden. De steeple chase is al van jongsaf aan zijn grote passie. De spanning, het zweet, de ongelooflijke snelheid en kracht van de paardenlijven, de wil om te winnen, laat zijn bloed steeds weer sneller stromen. Maar dan wordt een medejockey vermoord en vallen de werelden van werk en privé meer en meer samen. Mason wordt geconfronteerd met een gevecht tussen goed en kwaad, op leven en dood... zijn eigen dood.

'Ik neem mijn lezers altijd bij de teugel en jaag ze door het verhaal heen,' aldus Master of Suspense, Dick Francis. En hij weet als geen ander hoe dat moet.

Meer vind je onder deze knop.

Oa verkrijgbaar bij boekhandel Los in Bussum.

De Natuur van het Paard door Dr. Marthe Kiley-Worthington

Het nieuwe boek over het wezen van het paard van Dr. Marthe Kiley-Worthington, dat Wilma Wedman vertaald heeft is nu te koop, oa bij de boekhandel Los in Bussum.

De titel is: De natuur van het paard.

Ik heb het voorwoord mogen schrijve
n en het boek geredigeerd.
Omdat ik het boek - tijdens de vertaling - heb doorgelezen, heb ik nog meer inzicht gekregen in het wezen en het geddrag van het paard.

Ik heb nog meer respect gekregen voor deze dieren, die zo ongelofelijk geduldig en verdraagzaam voor ons zijn. En laten wij eerlijk zijn, wij zijn soms onhandig en vaak ook nog ongeduldig en lomp voor en tegen de paarden.

De boekbespreking vind je onder deze knop.

Das Gymnasium des Pferdes (Vertaald in het Nederlands) door Steinbrecht. Een beetje zware kost, maar wel leerzaam.

Meer info onder deze knop.

Het leidt geen twijfel dat dressuur de populairste discipline in de paardensport is. Iedereen die zich serieus in de grondslagen van dressuur wil verdiepen, komt vanzelf uit op dit klassieke standaardwerk. Deze uitgave is verrijkt met illustraties die door hun nauwkeurige weergave de waarde van het boek aanzienlijk verhogen.'Wie de dressuursport goed wil beoefenen, moet Steinbrechts Das Gymnasium des Pferdes niet lezen, maar grondig bestuderen'.

De boekbespreking van Dressuur Onder Vuur door Dr. Gerd Heusmann vind je onder deze knop.